Does fate hold you captive? Are humans predestined to lead the life they have to lead? These are the questions the protagonists - and thus inevitably the spectators - ask themselves in Mehdi Sahebi's film "Prisoners of Fate". How much should we resist? Which moral, physical and, ultimately, geographical limits are we allowed to cross to be able to escape such a fate, nonetheless?
The film follows people over several years. The protagonists fled from the Middle East to Switzerland and are struggling to adapt to social and bureaucratic everyday life. "I saw a naked girl for the first time" says a young man. The time he spent with the Swiss boy scouts was the best time of his life, he adds. But then the face of the 16-year-old immediately darkens when he confesses that he cries every night because he misses his parents, who have remained in his home country. The Iranian family’s experience is similar. They have to look after their youngest daughter while traipsing from one office to another in an attempt to have their minor son, who was arrested during their flight, join them in Switzerland.
The trauma these people suffer gradually becomes apparent in their faces shown in close-up. While the conversations are very moving, the moments of silence and pausing are even more touching. "Prisoners of Fate" has succeeded in capturing an empathetic and courageous look from within, without engaging in self-censorship for fear of political misunderstandings and sensitivities.
Teresa Vena
Il destino tiene prigionieri? Siamo predestinati al tipo di vita che dobbiamo condurre? Queste sono le domande che si pongono i protagonisti, e inevitabilmente gli spettatori, nel film Prisoners of Fate di Mehdi Sahebi. Fino a che punto possiamo opporci, quali sono i confini morali, fisici e geografici che si possono superare per sfuggire al proprio destino?
Il film segue durante numerosi anni persone fuggite dal Medio Oriente e giunte in Svizzera, dove lottano contro difficoltà non solamente sociali ma anche amministrative. "Ho visto per la prima volta una ragazza nuda", racconta un giovane, aggiungendo che il periodo trascorso con gli scout svizzeri è stato il più bello della sua vita. Ma subito dopo, il volto del sedicenne si oscura quando ammette di piangere ogni notte perché sente la mancanza dei suoi genitori rimasti in patria. Lo stesso accade ad una famiglia proveniente dall'Iran, che si prende cura della figlia più piccola mentre corre da ufficio all’altro per far venire in Svizzera il figlio ancora minorenne, arrestato durante la fuga.
La sofferenza che queste persone portano dentro di sé emerge gradualmente sui loro volti, ai quali il film si avvicina molto da vicino. Se già le conversazioni catturate colpiscono profondamente, ancora di più colpiscono i numerosi momenti di silenzio e di riflessione. Prisoners of Fate riesce ad offrire uno sguardo empatico dall'interno, uno sguardo coraggioso senza autocensurarsi per paura di malintesi o sensibilità politiche.
Teresa Vena
Hält einen das Schicksal gefangen? Ist dem Menschen vorbestimmt, was er für ein Leben führen muss? Diese Fragen stellen sich die Protagonist*innen - und damit unweigerlich auch die Zuschauer*innen - in Mehdi Sahebis "Prisoners of Fate". Wie sehr soll man sich wehren, welche moralischen, körperlichen und schliesslich geografischen Grenzen ist einem zu überschreiten erlaubt, um diesem Schicksal doch noch zu entkommen?
Über mehrere Jahre hinweg folgt der Film Menschen, die aus dem Mittleren Osten in die Schweiz geflüchtet sind und sich hier nicht nur durch den sozialen, sondern auch den bürokratischen Alltag kämpfen. "Ich habe das erste Mal ein nacktes Mädchen gesehen", erzählt ein junger Mann. Die Zeit, die er bei den Schweizer Pfadfindern verbracht habe, sei die schönste seines Lebens gewesen, fügt er hinzu. Doch gleich darauf verfinstert sich das Gesicht des Sechzehnjährigen, als er gesteht, jede Nacht zu weinen, weil er seine in der Heimat verbliebenen Eltern vermisse. Ähnlich ergeht es auch der Familie aus dem Iran, die sich um ihre jüngste Tochter kümmern muss, während sie von Amt zu Amt rennt, um den noch minderjährigen Sohn, der bei der Flucht von ihnen getrennt und verhaftet wurde, in die Schweiz nachzuholen.
Welches Trauma diese Menschen mit sich tragen, zeichnet sich nach und nach auf den Gesichtern ab, an die der Film sehr nahe herangeht. Die aufgezeichneten Gespräche berühren einen stark, noch mehr tun es die vielen Momente der Stille und des Innehaltens. "Prisoners of Fate" gelingt ein empathischer Blick von innen, der mutig hinschaut, ohne etwa aus Angst vor politischen Missverständnissen und Empfindlichkeiten Selbstzensur zu betreiben.
Teresa Vena
Sommes-nous les prisonniers du destin? La vie d’un être humain est-elle déterminée à l’avance? Telles sont les questions que se posent les protagonistes et donc inévitablement les spectateurs du film Prisoners of Fate de Mehdi Sahebi. À quel point doit-on se battre, quelles limites morales, physiques et finalement géographiques est-t-on en droit de franchir pour échapper à son destin?
Le film suit sur plusieurs années des personnes ayant fui le Moyen-Orient pour la Suisse, qui luttent au quotidien contre des difficultés d’ordre non seulement social mais également administratif. "C’est la première fois que j’ai vu une fille nue", raconte un jeune homme âgé de 16 ans, avant d’ajouter que son séjour chez les scouts suisses a été le meilleur moment de sa vie. Son visage s’assombrit cependant aussitôt lorsqu’il avoue pleurer toutes les nuits parce que ses parents restés au pays lui manquent. Une situation que vit également une famille iranienne: les parents doivent s’occuper de leur plus jeune fille tout en courant de service en service pour faire venir en Suisse leur fils encore mineur, arrêté au cours de leur fuite.
Le traumatisme que ces personnes portent en elles se dessine peu à peu sur les visages, filmés de très près. Alors qu’on est déjà fortement touché par les conversations capturées par le film, on l’est plus encore par les nombreux moments de silence et de pause. Prisoners of Fate parvient à offrir un regard empathique depuis l’intérieur, un regard courageux qui ne s’autocensure pas par peur des malentendus et des sensibilités politiques.
Teresa Vena
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