Snow is falling outside an apartment in the region of Lausanne. Unexpectedly going against this familiar background, a young man says his prayer in Arabic. Johan has a shaved head and a meticulously trimmed beard. He puts on a camouflage tracksuit to do his tractions, silently.
Johan is the first Swiss Muslim convert to be met by David Vogel. Converts have a reputation of being more radical than people born in a Muslim world. More convinced, more fervent, more inflexible. An image forged mostly by Nicolas Blancho, the president of the Islamic Central Council of Switzerland, who is known for his tacit radicalism. It’s no coincidence that David Vogel had the idea to make Shalom Allah while watching him on television. As a professional journalist, David wanted to understand why converting to Islam is a phenomenon that involves more and more Swiss citizens. Tired of excessive and simplistic approaches, he aimed to create a true discussion with multiple converts. From Johan to Aïcha, a young woman who experiences her new faith with ecstasy, to the Lo Manto family who had an epiphany during their holidays and must deal with the bias of their relatives, the film’s objective is to understand what drives people on such a spiritual journey.
Showcasing a rare level of intellectual honesty, Shalom Allah also gives birth to a surprising back-and-forth: by meeting these new Muslims, David Vogel’s religious past catches up with him, forcing him to ponder on the reasons that made him distance himself with Judaism.
Thomas Gerber
Dalla finestra di un appartamento della regione losannese, si scorge la neve cadere. In contrasto con questa scena così banale, un giovane uomo recita una preghiera in arabo. Johan, testa rasata e barba meticolosamente curata, esce in tuta da ginnastica militare per fare delle trazioni, senza dire la minima parola.
Johan è il primo svizzero convertito all’Islam incontrato da David Vogel. Si dice spesso che chi si converte sia più radicale dei musulmani d’origine, più convinto, più fervente e intransigente. Un’immagine che si deve in particolare a Nicolas Blancho, presidente del Consiglio centrale Islamico Svizzero, conosciuto per il suo tacito radicalismo. È proprio sentendo il biennese in un dibatto televisivo che David Vogel ha avuto l’idea di Shalom Allah. Giornalista di professione, David ha voluto comprendere il fenomeno della conversione all’Islam, che riguarda sempre più cittadini svizzeri. Stanco dei discorsi eccessivi e semplicistici, ha sviluppato una vera discussione con diversi convertiti. Da Johan a Aïcha, una giovane che vive la sua nuova fede con euforia, passando dalla famiglia Lo Manto che ha vissuto una rivelazione durante un viaggio e che tenta di non subire i pregiudizi del suo entourage, il film vuole comprendere le motivazioni di un tale percorso spirituale.
Di un’onestà intellettuale rara, Shalom Allah è anche un sorprendente rincorrersi: seguendo questi nuovi musulmani, David Vogel è raggiunto dal suo passato religioso, forzato ad interrogarsi sulle ragioni che lo hanno fatto prendere le distanze dal giudaismo.
Thomas Gerber
Durch das Fenster einer Wohnung in der Region Lausanne sehen wir, wie Schnee fällt. In dieser völlig banalen Umgebung spricht ein junger Mann sein Gebet auf Arabisch. Johan, mit rasiertem Kopf und sorgfältig geschnittenem Bart, geht mit seiner Camouflage-Jacke nach draussen und macht Klimmzüge. Es fällt kein Wort.
Johan ist der erste zum Islam konvertierte Schweizer, dem David Vogel begegnet. Von Konvertiten heisst es oft, sie seien radikaler, überzeugter, strenggläubiger und kompromissloser als gebürtige Muslime. Für dieses Image mitverantwortlich ist nicht zuletzt der Präsident des Islamischen Zentralrats Schweiz, Nicolas Blancho – ein Spezialist darin, radikale Positionen durch die Blume auszusprechen. Als David Vogel einst dem Islamisten aus Biel an einer TV-Debatte zuhörte, kam ihm die Idee zu Shalom Allah. Der im Zweitberuf als Journalist tätige Filmemacher wollte das Phänomen der Islamkonversion verstehen, das die Schweizer Bevölkerung zunehmend beschäftigt. Fernab von einseitigen und vereinfachenden Thesen suchte er das echte Gespräch mit einigen Konvertiten. Von Johan bis zu Aïcha, einer jungen Frau, die ihren neuen Glauben euphorisch lebt, über die Familie Lo Manto, die auf einer Reise eine Offenbarung erlebte und jetzt die Vorurteile ihres Umfelds scheut, eruiert der Film die Gründe für eine solche spirituelle Reise.
Shalom Allah ist von einer seltenen intellektuellen Ehrlichkeit und überraschend selbstreflexiv: Im Dialog mit neuen Moslems und Muslimas wird Vogel von seiner eigenen Vergangenheit eingeholt und fragt sich, warum er einst zur jüdischen Religion auf Distanz ging.
Thomas Gerber
Par la fenêtre d’un appartement de la région lausannoise, on aperçoit la neige tomber. Détonnant avec ce décor tout à fait banal, un jeune homme récite sa prière en arabe. Johan, crâne rasé et barbe méticuleusement taillée, sort en survêtement couleur camouflage pour faire des tractions, sans prononcer un moindre mot.
Johan est le premier Suisse converti à l’Islam que rencontre David Vogel. On dit souvent des convertis qu’ils sont plus radicaux que les musulmans d’origines, plus convaincus, plus fervents et intransigeants. Une image que l’on doit notamment à Nicolas Blancho, président du Conseil central Islamique Suisse, passé spécialiste dans le radicalisme assumé à demi-mots. C’est d’ailleurs en entendant le Biennois dans un débat télévisé que David Vogel a eu l’idée de Shalom Allah. Journaliste de profession, il a souhaité comprendre le phénomène de la conversion à l’Islam qui concerne de plus en plus de citoyens suisses. Las des discours outranciers et manichéens, il développe ainsi une vraie discussion avec plusieurs convertis. De Johan à Aïcha, une jeune qui vit sa nouvelle foi avec euphorie, en passant par la famille Lo Manto qui a vécu une révélation lors d’un voyage et qui tente de ne pas subir les préjugés de leur entourage, le film vise à comprendre ce qui peut motiver un tel parcours spirituel.
D’une honnêteté intellectuelle rare, Shalom Allah est aussi surprenant chassé-croisé : en côtoyant ces nouveaux musulmans, David Vogel se voit rattrapé par son passé religieux, forcé de s’interroger sur les raisons qui l’ont fait prendre ses distances avec le judaïsme.
Thomas Gerber
|